مصرف فیبر می تواند باعث سوء تغذیه شود!

انواع فیبر خوراکیسلامت نیوز: با توجه به اینكه فیبرها انرژی تولید نمی كنند و موجب جذب نشدن موادی همچون آهن و كلسیم می شوند لذا مصرف زیاد آنها سوء تغذیه افراد را در پی دارد.

دكتر كیمیاگر، متخصص تغذیه می گوید: در واقع فیبرها دسته ای از كربوهیدرات ها هستند كه به دلیل پیوندهای شیمیایی آنها قابل هضم و جذب نیستند.

وی ادامه داد: فیبرها را می توان به دو دسته محلول و غیر محلول تقسیم كرد و این درحالیست كه فیبرهای محلول در آب به طور عمده در میوه و سبزیجات و فیبرهای نامحلول در غلات مانند جو و گندم وجود دارد.

وی افزود: فیبرهای محلول در آب به دلیل جذب شدن در دستگاه گوارش به مقدار زیادی موجب حجم غذا شده كه در نهایت موجب سیری سریع افراد می شود.

كیمیاگر اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد فیبرها در دستگاه گوارش كمك می كنند كه سرعت هضم و جذب قند نیز كاهش یابد.

زمانی كه در یك وعده غذایی هیچ فیبری وجود نداشته باشد قندی كه در غذا وجود دارد چه از نشاسته یا از تركیبات دیگر باشد سریعتر وارد خون شده و در طی زمان كوتاهی قند خون را افزایش می دهد كه هر چه افزایش سرعت قند خون به دنبال مصرف غذا سریعتر باشد به همان میزان ما نیاز سریعتر و بیشتری به ترشح انسولین در خون پیدا كنیم تا بتوانیم قند افزایش یافته در خون را به حالت طبیعی برگردانیم كه این نوع عادت غذایی موجب ایجاد اختلالات متابولیكی مثل دیابت می شود.

این متخصص تغذیه عنوان كرد: اما باید توجه داشت كه مصرف زیاد فیبرها سبب می شود كه در یك وعده غذایی جذب عناصری مثل آهن، روی، كلسیم و منیزیم دچار مشكل شوند و فرد با كمبود این عناصر مواجه شود.